۱۳۹۶ فروردین ۱۰, پنجشنبه

نام ویادش گرامی شھید سروان حاتم دعاخوان

شھید سروان حاتم دعاخوان،متولد۱۳۳۱دزه (دیزج مرگور - اورمیه)

استاد خلبان حاتم دعاخوان در سال ١٣٥٠٠ آموزش خلبانی را با موفقیت بە اتمام رسانده و برای تکمیل تخصص خویش از طرف نیروی هوایی ایران عازم آمریکا گشت، وی در شهرآریزونا، ایالت تگزاس پس از دو سال و نیم آموزشهای لازم برای خلبانی جت اف ٥ را با موفقیت بە اتمام رساند .
خلبان "حاتم دعاخوان" در سال ١٣٥٣٣ بە ایران برگشت و در پایگاه دوم شکاری دزفول شروع بکار نمود. پس از چند سال ماموریت در دزفول به پایگاه شکاری در تبریز منتقل و سال ١٣٥٦ برای بار دوم بمنظور شرکت در دوره استاد خلبانی اف ١٦ راهی آمریکا شد .
لازم بە ذکراست برای شرکت در چنین دوره ای در سراسر ایران تنها ٢٦٦ خلبان انتخاب گردیدند، در زمان مذکور ایران حدود ١٦٠ فروند هواپیمای جنگی اف ١٦ همراه دو فروند هواپیمای رادار گریز آواکس از آمریکا بە مبلغ چهار میلیارد دلار خریداری نمودە بود.
نیروی هوایی ایران قصد داشت استادان مورد نیاز را با هدف دایر نمودن آکادمی آموزش خلبانی در ایران تربیت نماید.
استاد "حاتم دعاخوان" یکماه پس از سقوط رژیم پهلوی بە ایران باز گشت، با روی کار آمدن نظام توتالیتر وی هیچ رغبتی به همکاری با رژیم جمهوری اسلامی نداشت، با شروع جنگ و درگیری در کردستان و متعاقبآ یورش نیروهای رژیم بە شهر پاوە جهت مبارزە با مخالفان نظام، بە سروان حاتم دستور بمباران مواضع مخالفین درمناطق کردنشین ابلاغ شد.اما سروان "دعاخوان" زیر بار انجام چنین ماموریتی نرفت، بنابر این از سوی فرمانده وی سرگرد خلبان ''احمدی پور'' تهدید به تنبیه شدید به علت نافرمانی شد. وی در مقابل تاکید کرد هرگز آماده نخواهد بود سر زمین و ملت خویش را به نابودی بکشاند، به همین دلیل وی بمدت شش ماه ممنوع پرواز شد.
در سفرهای پی در پی کە سروان حاتم جهت دیدار با مسئولین احزاب کردستانی از جملە دکتر قاسملو و سرگرد عباسی داشت، برشک و گمال جمهوری اسلامی مبنی بر همکاری پنهانی "خلبان دعاخوان" با جنبش های کردی دوچندان افزود.
جمهوری اسلامی که حرکات "خلبان دعاخوان" را زیر کنترل داشت کم و بیش از ارتباط وی با احزاب کردستان آگاهی یافته بود، بنابر این نامبرده را بە همراه دوست نزدیک و همفکر وی "غنی غنی پور" بازداشت و راهی زندان کردند، طی پروسه تحقیق و بررسی پروندە ، وضعیت نامبردگان تا مرحله اعدام پیش رفت.
ولی خوشبختانه دفاعیات دلسوزانه و پیگیری وضعیت آنان از جانب همکاران نیروی هوایی و خلبانان در مراکز نظامی دزفل، تبریز و تهران نتیجه مثبتی را در پی داشت و باعث آزادی حاتم و غنی پس از گذشت شش ماه از زندان شد. پس از آزادی از زندان حاتم دعاخوان به پایگاه هوایی تهران و دوست وی غنی پور به جزیره کیش منتقل شدند.
آزادی از زندان برای حاتم فرصت مناسبی بود تا خود را بە کردستان رساند و از سوی دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران عهدە دار فرماندهی نیروی شهید (نە حو) شد.
خلع سلاح گردانی از لشکر زرهی قزوین بخشی از کار و فعالیت فرماندە حاتم پس از سرو سامان دادن نیروی ( نە حو) مقابل یورشگران خمینی بە کردستان بود.
پس از کنگره چهارم حزب دمکرات ایران و حملات پی در پی جمهوری اسلامی بە کردستان و مشارکت همزمان نیروهای قیاده موقت( حزب دمکرات کردستان عراق ) در مناطق اورمیه و شنو، با کمال تاسف سرمایه و نور امید مردم کردستان، "خلبان حاتم دعاخوان" توسط قیاده موقت در تاریخ ٢١/٧/١٣٦٠ در منطقه کیله شین شنو بە درجە ی رفیع شهادت نائل گردید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...