۱۳۹۸ مهر ۲۶, جمعه

علت حملە ترکیە بە کوردهای رۆژئاوا چە بود؟

بە نظر من جنگ ٨روزە دو دلیل داشت کە ترامپ با اردوغان سر ان معاملە کردن،ترکیە از امریکا خواست کە ۱۱ هزار نیروی تروریستی داعشی اش کە دست کوردها زندانی بود ازاد کنند و از طرفی هم امریکا خیلی تسلیحات جنگی اش دست نیروهای کورد دمکراتیک روژئاۆا بود پس بگیرند.رجب طیب اردوغان پس از دیدار با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا گفته با آتش‌بسی ۵ روزه در مرز سوریه موافق است و در برابر آمریکا هم متعهد شده که به کردها کمک کند از مناطق مورد هدف ترکیه عقب‌نشینی کنند. فرمانده کردهای سوریه گفته نیروهای تحت امر او آتش‌بس در شهرهای راس العین و تل البیض که خط مقدم درگیری‌ها بوده را رعایت خواهند کرد.
آقای پنس که به همراه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به آنکارا سفر کرده روز پنجشنبه گفت آمریکا با یگان‌های مدافع خلق، نیروی نظامی اصلی کوردها، برای عقب‌نشینی همکاری خواهد کرد. او همچنین گفت با اجرای این آتش‌بس ترکیه دیگر با تحریم‌های بیشتر مواجه نخواهد شد و بعدتر هم تحریم‌های وضع‌شده علیه آن رفع خواهد شد.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این خصوص گفت آنچه آمریکا و ترکیه بر سر آن توافق کرده‌اند یک "آتش‌بس" نیست چرا که توافق آتش‌بس بین دو طرف درگیر دارای مشروعیت ممکن است. وی اضافه نمود مطابق توافق با آمریکا ترکیه عملیات خود را متوقف می‌کند تا "تشکیلات تروریستی منطقه امن را تخلیه کند". او افزود آمریکا و ترکیه برای گرفتن تسلیحات سنگین از یگان‌های مدافع خلق توافق کرده‌اند.
طی ۸ روز گذشته و از زمان آغاز حمله ارتش ترکیه به مناطق تحت کنترل کوردهای سوریه تا کنون ۲۱٨ غیرنظامی در سوریه شهید شدەاند و حدود ٦٥۳ نفر زخمی ونزدیک بە۷۰۰هزار هم از بیم جان خود آواره شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...