۱۳۹۲ تیر ۱۲, چهارشنبه

بی خبری از وضعیت نوکیشان مسیحی بازداشتی، ادامه فشار بر اعضای کلیساهای تبشیری








با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت سه تن از نوکیشان مسیحی در اصفهان، وضعیت آنان همچنان نامعلوم بوده و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست. منابع کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش داده اند که از زمان دستگیری محمدرضا فرید، سعید صافی و حمیدرضا قدیری، در هشتم خرداد ۹۲، مراجعات مختلف خانواده آنان به مراجع قضایی و انتظامی برای پیگیری وضعیت آنان نتیجه ای در بر نداشته و همچنان اطلاعی در خصوص دلیل دستگیری و نیز شرایط نگهداری آنها و اتهامات وارد شده وجود ندارد.

محمدرضا فرید، سعید صافی و حمیدرضا قدیری، در جریان یورش ماموران لباس شخصی به منزل فردی به نام حمیدرضا قدیری، در حالیکه گروهی از نوکیشان مسیحی در حال نیایش و مراسم مسیحی بودند، بازداشت و از آن محل منتقل شدند.

بنا به گزارش ها، ماموران برخورد خشونت باری با حضار داشته و همزمان با بازداشت فرید، قدیری و صافی، کارتهای شناسایی و هویت تعدادی از دیگر نوکیشان مسیحی حاضر در کلیسا را ضبط کرده و طی هفته های اخیر با تعدادی از آنان تماس برقرار کرده و در مورد سه فرد بازداشت شده از آنان سوالاتی مطرح کرده و آنها را با تهدید به بازداشت، وادار به پاسخگویی کرده اند.

طی چند هفته گذشته، پیگیری ها و مراجعات خانواده ها و دوستان این بازداشت شدگان به مراجع قضایی، نهادهای امنیتی و مراکز انتظامی بی نتیجه مانده است. محمدرضا فرید و سعید صافی که از نوکیشان مسیحی افغانستانی است، هر دو از گردانندگان وبلاگ «نجات ما» بودند، که توسط «کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه»، مسدود شده است.

فشار بر نوکیشان مسیحی و مسیحیان تبشیری (آوانجلیست) طی ماههای اخیر مجددا افزایش یافته، و علاوه بر بازداشت تعدادی از آنان، کلیساهای پذیرنده فارسی زبانان نیز با فشار وزارت اطلاعات تعطیل شده اند. چندی پیش همچنین کشیش روبرت آسریان، از رهبران شورای کلیسای جماعت ربانی در تهران، حین اجرای مراسم دعا توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی رژیم جمهوری اسلامی بازداشت شد. همان زمان نیز کلیسای قدیمی فارسی زبان پروتستان تهران با عنوان «جماعت ربانی مرکز» تحت فشار ماموران اطلاعات تعطیل شد.

منصور برجی، سخنگوی کمیته «ماده ۱۸»، و از مدافعان حقوق مسیحیان ایران به کمپین بین المللی حقوق بشر پیرامون دلایل تعطیلی کلیساهای پروتستان و بازداشت رهبران کلیسایی گفته بود: “جلسات این کلیسا به زبان فارسی برگزار می شد و نهادهای امنیتی نگران هستند که تعداد نوکیش ها اضافه شود. اکثر کلیساهای فارسی زبان در طول چند سال گذشته رفته رفته بسته شدند. کلیساهای که در مشهد، آذربایجان غربی و شرقی، اراک، شیراز و اهواز بود همگی بسته شدند. کلیسای جماعت ربانی تهران از بین کلیساهای فارسی زبان از همه بیشتر شرکت کننده داشت و قدمتش بیش از نیم قرن بود.”

گفتنی است، چند روز پیش نیز گزارش امسال وزارت خارجه آمریکا پیرامون آزادی مذهبی در جهان منتشر شد، که نشان می داد در سه کشور جهان، حقوق اقلیت های دینی بیش از همه پایمال می شود. این سه کشور؛ ایران، مصر و ونزوئلا هستند.

در این گزارش از چند کشور دیگر نیز به عنوان کشورهایی یاد شده که در آنها پیگرد قانونی توهین به مقدسات و صدور احکام ارتداد، به گونه ای تبعیض آمیز انجام می شود. وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود از دستگیری صدها نوکیش مسیحی ایرانی طی سال گذشته خبر داده و آورده بود: “مسلمانانی که به مسیحیت می گروند با آزار و اذیت، بازداشت و حبس رو به رو هستند. بسیاری از بازداشت ها در یورش پلیس به اجتماعات مذهبی آنها انجام شده که طی آن اموال مذهبی نیز ضبط شده است.”

تعقیب، آزار، ارعاب، بازداشت، صدور احکام قضایی سنگین برای مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی فارسی زبان ایران در نظام جمهوری اسلامی سالیان است که توسط ماموران رسمی و غیر رسمی حاکمیت در حال انجام می باشد و بارها موجب اعتراض نهادهای دینی و حقوق بشری جهان قرار گرفته است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...