۱۳۹۲ خرداد ۱۶, پنجشنبه

در پی خودسوزی دو شهروند کُرد پیرو آیین یارسان در اعتراض به توهین مقامات قضایی همدان به آیین یارسان، صدها شهروند صحنه ای ظهر روز پنجشنبه 16 خرداد،

در پی خودسوزی دو شهروند کُرد پیرو آیین یارسان در اعتراض به توهین مقامات قضایی همدان به آیین یارسان، صدها شهروند صحنه ای ظهر روز پنجشنبه 16 خرداد، پس از تشیع پیکر "نیکمرد طاهری" در مقابل فرمانداری شهر صحنه تجمع کردند.


شهروندان صحنه ای با سرودن سرودهای آیین یارسان و همچنین سر دادن شعارهایی از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا عاملان توهین به آیین یارسان به سزای اعمال خود برسند.
همچنین در پایان تجمع اعتراضی بیانیه ای از سوی "طیب طاهری" خطاب به رهبران جمهوری اسلامی و مقامات قضایی قرائت شده است.
در بخشی از این بیانیه که نسخه ای از آن بدست پایگاه خبری و تحلیلی روز (NNS ROJ) رسیده است آمده " ما جامعه یارسانی از رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم تا در این خصوص دستور فرمایند که قضیه پیگیری شود و به غیرت و اصالت و انسانیت مردم اهل حق اذعان گردد، تا ما دیگر شاهد آن نباشیم که به اعتقادات یارسانی توهین شود. مردم جامعه یارسانی افرادی خشونت طلب نیستند و بر اساس آنچه که آرامش و حقیقت گفتمانی و دیالکتیک مربوط به آن است رفتار می کنند".
در پایان این بیانیه جامعه یارسان از مقامات قضایی طلب می کنند تا افرادی که مسبب این وقایع بوده اند محاکمه شده و به اشد مجازات برسند، همچنین بخشنامه ای را برای تمام ارگان های دولتی مبنی بر احترام و به رسمیت شناخته شدن اعتقادات یارسانی ارسال کرده و تفکر و آیین یارسانی در ایران همچون یک اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته شود.
طوماری نیز در اعتراض به مقامات امنیتی و قضایی همدان توسط شهروندان صحنه ای آماده شده است و به این بیانیه پیوست شده است.
از دیگر سو نیز تعدادی از فعالان مدنی و فرهنگی کُرد در باینیه ای خطاب به ملت کُرد و "مردم حق پرست یارسان" از آنان دعوت به عمل آورده اند تا روز یکشنبه 19 خرداد ماه، راس ساعت 10 صبح در مقابل استانداری شهر کرماشان اعتراض خود را نشان دهند.
در بخشی از این بیانیه آمده است که " ما به عنوان فعالان جامعه یارسان (یکی از بزرگترین اقوام ملت کورد) از ملت عزیزمان علی عموم و مردم استان کرماشان به ویژه تقاضا داریم که در برابر این ظلم و ناعدالتی که حاکمیت سرکوبکر اسلامی بیشتر از سه ده بر ما و دیگر ملتهای ایران روا داشته بی صدا ننشینند و برای احقاق حقوق برحقمان و حمایت از این دو عزیز که جان خود را فدای آرمانهای برحقشان نمودند با همدلی و یک صدایی تجمعی اعتراضی در استان کرماشان برگزار نماییم"

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...