۱۳۹۲ شهریور ۶, چهارشنبه

سفر در اروپا با قاچاقچی علیرغم داشتن گذرنامه‌ی معتبر سوئدی



برای بسیاری از شهروندان، داشتن گذرنامه‌ی سوئدی، اعتباری برای سفرهای مطمئن و بی‌دردسر در داخل اروپاست اما برای حمید، جوان ۳۰ ساله‌‌ی ایرانی سوئدی، که در ترکیه با مشکل روبروشد، داشتن تابعیت سوئدی و گذرنامه‌ی این کشور هیچ کمکی نکرد. او برای خروج از ترکیه و ورود به بلغارستان که در داخل اتحادیه اروپاست، مجبور شد که چندین هزار دلار پول به قاچاقچیان بدهد. حمید به پژواک می‌گوید که هرگز تصورنمی‌کرد که پاسپورت سوئدی در اروپا چنین بی ارزش باشد. دردسرهای او کمی پیشتر از این آغاز شد. حمید مانند بسیاری دیگر از ایرانی‌تبارهای مقیم خارج، برای تعطیلات تابستانی به ایران سفر کرد. در بدو ورود به ایران، مشکل سربازی او دردسرساز شد تا جایی که پاسپورت ایرانیش ضبط و خود او ممنوع‌الخروج شد. حمید که تابعیت سوئد را نیز دارد به سفارت سوئد در تهران مراجعه کرد تا کمکی دریافت کند. حمید به ما می‌گوید که سفارت سوئد در تهران به او پیشنهاد کرد، غیرقانونی از ایران خارج و به ترکیه برود. پیشنهادی که برای او بسیاری دردسرساز شد.

در گفتگو با وزارت خارجه‌ی سوئد، این سوال را مطرح کردم که آیا سفارت‌خانه‌ها می‌توانند توصیه‌های خلاف قانون بکنند؟ پاتریک نیلسون از بخش کنسولی وزارت خارجه سوئد:

-یک سفارت خانه یا بخش کنسولی هرگز نباید و نمی‌تواند سفارشی کند یا پیشنهادی کند که برخلاف قانون و مقررات آن کشور باشد.

با این حال خروج غیرقانونی حمید از ایران و ورود به ترکیه بدون مجوز، باعث شد که او نتواند پرواز خود را از استانبول به سوئد انجام دهد.

کنسولگری سوئد در شهر استانبول طبق قانون موظف است که به شهروندان سوئدی خدمات کنسولی و حقوقی بدهد اما حمید در گفتگو با پژواک می‌گوید که آنها هیچ کمکی به او نکردند و او را در برابر ادارت دولتی ترکیه تنها گذاشتند.

پاتریک نیلسون از وزارت خارجه‌ی سوئد در گفتگو با پژواک از جوابگویی در این مورد خاص طفره می‌رود ولی در مجموع می‌گوید که مسئولیت همه‌ی تدارکات سفر با خود شخص است و سفارت‌خانه‌های سوئد در خارج از کشور تاجایی که می‌توانند، باید به مسافران نیازمند کمک کنند. اما این کمک‌ها محدودیت‌هایی نیز دارد.

-در وههله‌ای اول باید بیاد داشت که کسی که مسافرت می‌کند، خود مسئول تمامی مراحل سفر خود است، برای مثال باید بیمه‌های لازم را داشت و اقدامات لازم را انجام داد، اما اگر با تمامی این آمادگی‌ها، مشکلی برای شما پیش آمد، می‌توانید از سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها تقاضای کمک کنید.

این دقیقا کاری بود که حمید در استانبول کرد. اما در پایان، حمید از ترس دستگیرشدن و بازفرستاده‌شدن به ایران، مجبور می‌شود که با کمک قاچاقچی، از ترکیه خارج و به بلغارستان برود. از وزارت خارجه‌ی سوئد این سوال را پرسیدم که اگر شهروندی شکایتی از رفتار و عملکرد سفارت‌خانه‌ها و کنسولگریها داشته باشد، به کجا باید مراجعه کند؟

-به نظر من این فرد باید کتبا مراتب شکایت خود را به وزارت خارجه بفرستد و خواستار جوابگویی مسئولین شود. هر کسی این حق را دارد که در مراجعه به ادارات سوئدی، بصورتی حرفه‌ای و درست با او برخورد شود و بهترین راهنمایی‌ها را در باره‌ی مشکل خود دریافت کند.

در هر حال، حمید ۳۰ ساله، که برای یک سفر استراحتی تابستانی به ایران رفته بود، با گذرندان روزهای بسیار در سفر و خرج دهها هزار کرون هزینه اضافه به استکهلم بازگشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...