۱۳۹۳ تیر ۷, شنبه

اسماعیل بیشکچی: هر گاه در مورد شرق کُردستان سخنی به میان می‌آید، به یاد دکتر قاسملو می‌افتم



کوردستان میدیا: دکتر اسماعیل بیشکچی در گفتگویی تلویزیونی ضمن سخنانی در مورد تداعی نام دکتر قاسملو در ذهن وی به هنگام بحث در مورد کردستان ایران افزود، رژیم تهران هیچ چیز تازه‌ای برای کُرد ندارد.
اسماعیل بیشکچی نویسنده و اندیشمند ترک و از دوستداران ملت کُرد در مصاحبه‌ای که با کانال تلویزیونی "روداو" انجام داده است، در سخنان خود درباره کردستان ایران می‌گوید: "هر وقت در مورد شرق کُردستان سخنی به میان می‌آید، به یاد دکتر قاسملو می‌افتم که به سال ١٩٨٩ در وین ترور شد، وی به دیدار دیپلومات ایرانی رفته بود؛ اما در واقع طرف مقابل او پاسداری در لوای دیپلومات بود."
این اندیشمند ترک درباره‌ی د. قاسملو می‌‌افزاید: چگونگی ترور دکتر قاسملو از سوی رژیم ایران در شناخت دیدگاه و موضع حکومت تهران نسبت به مسئله کُرد و همچنین موضع جامعه بین‌الملل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، قاتلان دکتر قاسملو در کوتاهترین زمان ممکن وین و اتریش را ترک کرده و این کشور از بررسی و تحقیق دقیق در این باره عاجز بود، هر چند که همسر د. قاسملو تلاش بسیاری برای برملا کردن واقعیات و محاکمه تروریستان انجام داد و برای طرح این مسئله به شیوه حقوقی در دادگاه با میتران نخست وزیر وقت فرانسه، :جورج بوش" ریاست جمهوری ایالات متحده، نخست وزیر بریتانیا و مشاورین عالی رتبه آلمان انجام داد، اما توفیقی حاصل نشد و برای پیگیری این قضیه هیچ دادگاهی تشکیل نگردید، نکته اینجاست که چرا این دادگاه تشکیل نشد؟ حکومت اتریش اعلام کرد که در صورت برگزاری جلسه دادگاه، مناسبات تجاری و سیاسی آنها با ایران مختل می‌شود، لذا کُرد باید به این واقعیت رسیده باشد که حکومت‌ها حاضر نیستند برای حل مسئله کُرد روابط خود را بهم بزنند، این نیز به این دلیل است که کُرد در ملل متحد دارای نماینده خود نیست و چنانچه حقوقش نقض شود و تحت ستم قرار گیرد، برای کشورهای دیگر اهمیتی نخواهد داشت، تنها به این خاطر که کُرد در سازمان ملل متحد حضور ندارد. وقتی از ایران و کُردستان ایران سخنی به میان می‌آید، به یاد دکتر قاسملو می‌افتم، آنچه گفتم تنها خطاب به کُردستان ایران نیست، بلکه کُرد باید به حقیقت تمامی مواضع و دیدگاه‌های جامعه بین‌الملل آگاه باشد و بداند که جامعه بین‌الملل موضع دوستانه‌ای در قبال مسئله کُرد ندارد، من دکتر قاسملو را از نزدیک ملاقات نکرده‌ام، اما او را از طریق رسانه‌های بین‌المللی و کتاب‌هایش می‌شناسم.
بیشکچی در ادامه گفت: می‌بایست کُرد بر مسئله ملی و میهنی خود اشراف کامل داشته باشد و به خصوص رسانه کُردی نقش قابل ملاحظه‌ای از این جهت ایفا می‌کند، حکومت ایران تاکنون چیزی برای ملت کُرد در دست نداشته و علی رغم وعده‌های روحانی در آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری به جامعه کُردستان ایران، اما حتی استاندارهای استان‌های کُردنشین را از بین خود مردم کُردستان انتخاب نکرد، به رغم بنده در کردستان ایران، افزایش آگاهی‌های ملی بیش از مواضع حکومت حائز اهمیت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...