۱۳۹۳ اسفند ۲۱, پنجشنبه

آقای شهید از دولت ایران خواسته است تا براساس قوانین بین الملل، مجازات اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر و اعدام نوجوانان را لغو کند



احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، روز پنج شنبه ۱۲ مارس ( ۲۱ اسفند) خواستار آزادی بیان و رفع محدودیت رسانه ها در این کشور شده است.
آقای شهید همچنین خواهان آزادی ۳۰ روزنامه نگار و وبلاگ نویس بازداشتی، متوقف کردن پارازیت ها و پایان دادن به روند مسدود کردن سایت های اینترنتی شده است.
آقای شهید در گزارش سالیانه خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل که قرار است روز دوشنبه آینده (۱۶ مارس) ارائه شود گفته است که دست کم ۷۵۳ نفر در سال گذشته در ایران اعدام شده اند، که این تعداد بالاترین میزان از سال ۲۰۰۲ میلادی به این سو به شمار می رود.
گفته شده نیمی از این تعداد به دلیل ارتکاب به جرایمی در ارتباط با مواد مخدر اعدام شده‌اند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل از دولت ایران خواسته است تا موضوع لغو صدور و اجرای احکام اعدام را مورد بازنگری قرار دهد.
به گفته گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، ایران باید "به اصلاح قوانین و سیاست هایی که باعث تضعیف و یا نقض حقوق و استانداردهای بین المللی می شود، اولویت دهد."
مقامات ایرانی، مکررا ادعاهای غرب مبنی بر اعمال سیاست های سرکوبگرانه از جمله دستگیری فعالان دانشجویی، سیاستمداران میانه رو، وکلا و روزنامه نگاران را رد کرده اند.
دولت ایران همچنین می گوید که از انتقادات سازنده استقبال می کند.
با توجه به این که ایران به احمد شهید اجازه سفر به این کشور را نداده، گزارش او براساس مصاحبه با دهها نفر در داخل ایران و همچنین تبعیدی های ایرانی تهیه شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...