۱۳۹۲ آذر ۲۹, جمعه

تصویب قطعنامه‌ی حقوق بشری علیه حکومت آخوندی







تصویب قطعنامه‌ی حقوق بشری علیه حکومت آخوندی

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطع‌نامه‌ای٬ نسبت به نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد. هم‌زمان محمد جواد لاریجانی و نیز رییس قوه‌ی قضاییه حملات تندی را متوجه‌ی «حقوق بشر غربی» و احمد شهید کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطع‌نامه‌ای٬ نسبت به نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد٬ اما در عین حال از قول‌هایی که رییس جمهور ایران درخصوص بهبود شرایط در برخی زمینه‌های حقوق بشری داده است٬ استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ به موجب این قطع‌نامه٬ اگرچه نسبت به نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده است٬ این مجمع قول‌های حسن روحانی در زمینه حقوق بشر٬ از جمله تاکیدش به تلاش برای حذف تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی و هم‌چنین ارتقای آزادی بیان و عقیده را مورد استقبال قرار داده است.

در این قطع‌نامه هم‌چنین از طرح حسن روحانی برای اجرای منشور حقوق مدنی استقبال و از ایران خواسته شده است تا گام‌های «ملموسی» در جهت اجرایی شدن فوری این تعهدات بردارد.

متن پیش‌نویس این قطعنامه ۲۸ آبان‌ماه در کمیته سوم مجمع عمومی به تصویب رسیده بود.

نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل این قطع‌نامه را «غیرسازنده» دانست و گفت قطع‌نامه مزبور بیان‌گر واقعیات ایران نیست.

دفاع رییس قوه قضاییه از اعدام

هم‌زمان، رییس قوه قضاییه برای چندمین بار در هفته‌های اخیر از مجازات اعدام در ایران دفاع کرد. صادق لاریجانی چهار روز پیش نیز در سخنانی به‌شدت از اعدام دفاع کرده و گفته بود:‌ «مخالفت با اعدام، در واقع مخالفت با حکم اسلام است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای آملی لاریجانی با انتقاد از این‌که برخی به مسائل فقهی می‌پردازند، گفت «فقه یک تخصص است و مساله‌ی حدود و اعدام فساد فی‌الارض هم در این مقوله می‌گنجد.»

لاریجانی هم‌چنین با انتقاد از حقوق بشر در غرب گفت که «مبانی و رفتار غرب در حوزه حقوق بشر، چه در بعد نظری و یا عملی دوگانه و متناقض است.»

وی افزود: مواضع و رفتار غرب نشان می‌دهد که غرب از حقوق بشر و دیگر مفاهیم ارزشمند آن صرفا به عنوان «ابزار اعمال فشار» استفاده می‌کند.

گفتنی است چهار روز پیش نیز صادق لاریجانی در سخنانی از اعدام دفاع کرده و گفته بود:‌ «مخالفت با اعدام، در واقع مخالفت با حکم اسلام است زیرا قصاص نص قرآن کریم است.»

دفاع چندباره‌ی رییس قوه قضاییه از مجازات اعدام در شرایطی است که در روزهای اخیر گروهی از چهره‌های سرشناس منتقد حکومت ایران با انتشار فراخوانی خواهان تلاش برای محدودیت و «لغو گام به گام اعدام» در ایران شده‌اند.

بنیان‌گذاران حرکت «لغو گام به گام اعدام (لگام)» به‌ویژه می‌خواهند مجازات اعدام برای کسانی که پیش از سن قانونی مرتکب قتل شده‌اند لغو شود و هم‌چنین مجازات‌هایی نظیر قطع دست و پا لغو شوند.

بابک احمدی، سیمین بهبهانی، علیرضا جباری، فریبرز رییس دانا، پروین فهیمی، اسماعیل مفتی‌زاده، محمد ملکی و محمد نوری زاد این فراخوان را امضا کردند و خواهان آن شدند که آموزش و سیاست‌های تربیتی جای‌گزین مجازات اعدام شود.

حمله‌ی محمد جواد لاریجانی به احمد شهید
در همین حال محمدجواد لاریجانی٬ دبیر ستاد حقوق بشر ایران نیز می‌گوید: «غرب در حالی بر ایران فشار وارد می‌کند که کشورهای دیگری در خاورمیانه که کوچک‌ترین بویی از دموکراسی نبرده‌اند از بهترین روابط سیاسی و اقتصادی با غرب برخوردارند.»
به گزارش خبرگزاری‌ نسیم، آقای لاریجانی می‌گوید: «جمهوری اسلامی بهترین هم‌کاری را با شورای حقوق بشر سازمان ملل داشته است.»
وی با حمله به احمد شهید٬ گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، او را «فاقد وجاهت اخلاقی، فنی و قانونی» برای این کار عنوان کرده است.
جواد لاریجانی می‌گوید که آقای شهید «بی‌طرف» نیست٬ از «متدولوژی و روش مناسبی» برای کارش برخوردار نبوده و با «تروریست‌ها» در ارتباط است.
لاریجانی افزوده گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران برای جمهوری اسلامی «پرونده‌سازی» می‌کند و «هیچ احترامی برای نظام دموکراتیک مبتنی بر عقلانیت اسلامی قائل نیست.»
گفتنی است آبان‌ماه سال جاری احمد‌ شهید٬ گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران به کمیته سوم این سازمان گفته بود که سابقه حقوق بشری ایران نباید به خاطر قول‌هایی که حسن روحانی به غرب داده است٬ نادیده گرفته شود. او آن زمان از اعدام «۷۲۴ تن» در ایران در عرض ۱۸ ماه انتقاد و تاکید کرد که ده‌ها تن از این افراد پس از انتخاب شدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهور٬ اعدام شده‌اند. ایران بالاترین نرخ سرانه مجازات اعدام در جهان را دارد و براساس گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، فقط در سال ۲۰۱۳، بیش از ۴۰۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۵۳ مورد از این اعدام‌ها در ملا عام صورت گرفته است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...