۱۳۹۲ دی ۸, یکشنبه

برابری "زن و مرد" ریشە در تاریخ ملت کورد دارد.....






زمانی که هیچ دولت و قانونی وجود نداشت ...
زمانی که بشر جز به فکر سیر کردن شکم و گریز از ترس و در امان ماندن و پرستش در مقابل نیروهای ماورایی اطرافش نبود
یکی از ارکان زندگی نیاکانمان ، برابری و دمکراسی حقوق زن و مرد بود .
یکی از تعاریف دمو کراسی
یک روش حکومتی است که برای مدیریت کم خطا بر مردم حق مدار . که درآن فرد یا گروه خاصی حکومت نمی کند بلکه مردم حکومت می کنند .
در رقص های کردی هیچ کس در نقطه مرکز نیست و تو شراکت میکنی در یک حرکت ، شراکت می کنی در ساختن یک زنجیره انسانی ، تو با یک نفر هستی و با جمع می رقصی . دست در دست یک نفر داری و جدا از جمع نیستی .
در اینجا هر زنی کنار مردی قرار دارد .
زن : سمبل و نماد زندگی در رقص های کردی که بی آن زندگی بی معنی و با آن به تکامل می رسد ***( یکی از معناهای زن در زیان کردی (( زندگی )) است .( ئاپو )
بنده آسو نادری هستم پژوهشگر و نویسنده کتابی به نام ** هه لپه رکی هنر مقدس کردها **( این کتاب هنوز به چاپ نرسیده ومتاسفانه در ایران نیز به چاپ نخواهد رسید ) .
معنای لغوی ( هه لپه رکی ) در زبان کُردی : هه لپه رکی از مصدر واژه (هه لپه رین ) واز پاره ( هه ل ) + ( په رین ) تشکیل شده ، ( بالا آمدن ، بلند شدن ) + ( پریدن ، پرش به جلو )ودر کل به معنای از زمین بریدن ، از خود بی خود شدن ....پس هه لپه رکی فراتر از یک رقص معمولی و عادی می باشد .
آیین و اسطوره ای که هزاران هزار سال قبل ، از تمدن کُردها به جای مانده است .
قدمت تاریخی آن به اواخر عهد دیرینه سنگی و اویل میانه سنگی ( یک نظریه وطبق پژوهش ها و مطا لعات تاریخی در مورد زندگی مردمان کُرد)
زمانی که زبان از بیان و بروز احساسات قاصر مانده بود بشر توانست از لحاظ فیریکی و با زبان اعضای بدن با هم نوعش ارتباط برقرار کند و نیازهای زندگی خود را با غلبه بر ترس بر آورده سازد، برای ادامه حیات .
در این پست به دلیل اینکه نوشته هایم طولانی نشود خیلی از نماد ها و فلسفه ی وجودی رقص هارا برای پست های بعدی به حای میگذارم.
...... و به دورانی می آییم که ( هه لپه رکی ) برای مردمان کرد به بخشی ثابت از زندگیشان تبدیل می شود( به طور عام ) و برایشان به مانند همدمی از زندگی می باشد و همیشه همراهشان مانده است ........
سینه به سینه و نسل به نسل انتقال یافت تا الان که به چهار دسته تقسیم بندی می شود
1 _ بزم 2 _ رزم 3_ مذهب 4_ عزا
که هر کدام از این چهاردسته نیز تعاریف و هه لپه رکی های خاص خود را دارند که دسته یا شاخه بزم و رزم شاخه های پرباری هستند در رقص های کردی .
برای مثال دسته رقص های بزم در مراسمی مانند ( جشن تولد .... مراسم ازدواج ...برداشت محصول .... پیروزی در جنگ ها ....و در تمام مراسمی که در آن شادی رکن اصلی بوده است .
هه لپه رکی هنریست کهن که ریشه در برگ برگ تاریخ این مرز وبوم دارد .
به گفته محققین اولین هنر ( برقرای ارتباط انسان با طبیعت بود که به خاطر ترس از زنده ماندن و ترس از گرسنه گی تن به برقراری ارتباط از طریق اعضای بدنش داد و اینکه تئاتر از رقص و رقص از کار به وجود آمد نیزبه ما اثبات می کند که اولین هنر رقص است و بس .
انسان از مراحل اولیه ی که پا به محیط های ناشناخته می گذارد ............را با کمک زبان بدن به شخصی دیگر انتقال می دادند .


Aso Naderi

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...