۱۳۹۳ خرداد ۱, پنجشنبه

عباس کمندی هنرمند نامی کورد در اثر ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت.



عباس کمندی هنرمند نامی کورد در اثر ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت.
عباس کمندی، هنرمند، نقاش، نویسنده، شاعر، نمایش نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان مشهور کردستانی، پس از انتقال به بیمارستان توحید سنندج به دلیل ناراحتی کلیوی، صبح امروز پنجشنبه‌ یکم خرداد در سن 62 سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
عباس کمندی هنرمند بزرگ کردستانی متولد سال 1331 در شهر سنندج است که شعر سرایی، قصه نویسی و قصه پردازی را از دوران نوجوانی آغاز کرد و سال ها بعد به یکی از بزرگترین و موفق ترین هنرمندان کردستان مبدل گشت.
وی بیش از ۱۵۰ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارایه مجموعه های آهنگ "گلاویژ، پرشنگ، اورامان، کیژی کورد در ۳شماره"، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک "فرهنگ مردم"، گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از آن جمله "سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه، میر نوروزی و..." را در کارنامه هنری خود دارد.
عباس کمندی در زمینه فیلمنامه نویسی هم موفق به خلق آثاری همچون "اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان، پهلوان پنبه" شده است. همچنین آثاری چون "دیوان شعر کردی و فارسی، جمع آوری اشعار دیوان میرزا شفیع، ورزش باستانی و پهلوانان کرد، زندگی نامه سید علی اصعر کردستانی، اورامان، رمزگشایی در مظاهر فرهنگی، گردآوری اشعار هیجایی ایرانی قبل از اسلام" نیز از دیگر آثاری است که از ذهن سرشار او سرچشمه گرفته است.
این هنرمند نامدار کرد پس از 62 سال زندگی پربار، صبح امروز بر اثر ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت. لازم به ذکر است، مراسم تشییع جنازه این هنرمند بزرگ کُرد در مسجد ملاویسی سنندج برگزار می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...