۱۳۹۳ اسفند ۶, چهارشنبه

انتقاد سازمان عفو بین‌الملل از سوئد




سوئد در گزارش تازه‌ی سازمان عفو بین‌الملل، امنستی، در موارد متعددی مورد انتقاد قرار گرفته است.در گزارش این سازمان از جمله آمده است که کشور سوئد هنوز تعریف سازمان ملل در باره‌ی مفهوم شکنجه را وارد قوانین خود نکرده و همچنین با تفاهم‌نامه‌های سیاسی با کشورهای دیگر، پناهجویان را به کشورهایی که در آنجا شکنجه بسیار رایج است، اخراج می‌کند.سازمان عفو بین‌الملل، امنستی گزارش وضعیت حقوق بشر در جهان را امروز منتشر کرد. در این گزارش تصویری بسیار تاریک از شرایط جهان ارایه شده و نوشته شده است که سال ۲۰۱۴، سالی شرم‌آور در زمینه حقوق بشر بوده است. در این گزارش آمده است که در حداقل بیست کشور جهان، جنگ و خونریزی در جریان است و مردم غیرنظامی قربانی اصلی این درگیری‌ها هستند. سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از رفتار دولت‌های جهان، تلاش برای دستیابی به صلح و رعایت حقوق بشر در جهان را ناکافی دانسته است.در این گزارش تقریبا هیچ کشوری نیست که نمره قبولی گرفته باشد.
بخش از این گزارش مربوط به وضعیت حقوق بشر در سوئد است. سازمان عفو بین‌الملل از سوئد انتقاد کرده است که مفهوم جهانی شکنجه را وارد قوانین حقوقی خود نکرده است. رفتار سوئد با پناهجویان یکی دیگر از موارد انتقاد از سوئد است. این سازمان در گزارش خود می‌نویسد که سوئد با توافق‌های سیاسی که با دیگر کشورها برقرار کرده، پناهجویان اخراجی را به کشورهایی بازپس می‌فرستد که خطردستگیری و شکنجه آنها بسیار زیاد است. مادلین سیدلیتز ازسازمان امنستی سوئد در گفتگو با بخش زبان‌های رادیو سوئد می‌گوید:
-هنوز هیچ‌ دولتی در سوئد نگفته که هرگز از روابط سیاسی و ضمانت‌ها در اخراج پناهجویان استفاده نمی‌کند. در جریان اخراج آگیزا و الزاری به مصر این مساله را شاهد بودیم که سوئد به قول مصر در باره عدم شکنجه آنها اطمینان کرد، این درحالی‌ست که چنین ضمانتی وجود نداشت. سوئد باید استفاده از ضمانت‌های سیاسی در اخراج پناهندگان را قطع کند.
در ادامه‌ی این گزارش آمده است که گروه‌های نژادپرست و نازیست در سوئد به صورت قانونی فعالیت دارند که به نظر امنستی بین‌الملل نگران کننده است. همچنین روش پلیس سوئد در رسیدگی به پرونده‌های تجاوزات جنسی مورد انتقاد سازمان عفو بین‌الملل قرار گرفته است. به نظر این سازمان در چنیدن پرونده‌ی جنجالی، تجاوزکنندگان به بهانه‌ی کافی نبودن مدرک از زیر بار مجازات فرار کرده‌اند. مادلین سیدلیتز از سازمان عفو بی‌الملل شاخه سوئد می‌گوید که آنچه ما شاهد هستیم، تفاوت‌های آشکار در تعداد شکایت مربوط به تجاوزات جنسی و شمار افرادی‌ست که واقعا به این جرم محکوم می‌شوند. باید به این تفاوت نگاه کرد و علت آن را بررسی کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...