۱۳۹۴ آذر ۲۹, یکشنبه

شب یلدا


در شب یلدای سال ١٣٠٩، یعنی همان سالی کە سمکو یکی از رهبران کرد در پروسە مذاکرە با دولت وقت ایران ترور شد، در یکی از خانوادە های متمول و از بزرگان شهر ارومیە پسری بە دنیا آمد کە ٥٩ سال بعد در همان راه و همان ماهی کە سمکو ترور شدە بود بە سرنوشت سمکو دچار شد.
او اهمیت زیادی در نوشتەهایش بە سمکو میدهد فارغ از آنکە خودش روزی بە سوالی بزرگ، بە تحسینی عظیم و بە الهامی جاودان برای جوانان سرزمینش بدل خواهد شد. دکتر قاسملو استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاههای پراگ و سوربون، مسلط بە چند زبان و آنقدر شیفتە بە ادبیات فرانسە کە تا این حد تسلط یک خارجی بە ادبیات فرانسە برای فرانسویهایی کە میشناختنش تعجب بر انگیز بود. هرکس کتاب کرد و کردستان او راخواندە باشد و با آثار کلاسیک اقتصاد سیاسی مقایسە کردە باشد و یا تبیین او را از سوسیالیسم دمکراتیک مطالعە کردە باشد متوجە میشود این استاد جوان دانشگاه پراگ جای آن را داشت کە شانە بە شانە بزرگترین نظریە پردازان عصر حاضر بزند. اما اکنون او بە سوالی برای من تبدیل شدە.
انسانهای بسیار زیادی در فرهنگ غرب بە اسطورەهای دوران مدرن تبدیل شدە اند کە زندگی راحت خود را رها کردە اند و در گوشە ای از جهان خود را وقف آرمانهای انسانی و بە زبانی دیگر خدمت کردە اند. انسان همیشە توان رسیدن بە چنین ایمانی را داشتە اما سوال من این است کە چگونە انسانی با پسزمینەای از فضای آکادمیک بە شناختی در فراسوهای مرزهای شناخت علمی مسلط ان زمان میرسد و چنین راهی انقلابی برمیگزیند؟ این شناخت چیست؟
اگرچە انسانهای انقلابی بسیاری سراغ داریم، اگرچە انسانهای زیادی بە سمبلهای از خودگذشتگی در عصر حاضر تبدیل شدە اند، اما کاری کە دکتر قاسملو کردە یک انقلاب شگرف است کە تفاوتی بسیار با پدیدەهای مشابە خود دارد. انقلابی در آگاهی. انقلابی کە قاسملو آن را از درون خود آغاز کردە و تا اعماق ساختارهای مقاومت ملی جامعە خود کشاندە. قاسملو تنها کسی نیست کە زندگی آسودە غرب، آیندە ای پر از افتخار در فضای اکادمیک جهان و شعارهای فانتزی را رها کردە است، اما من کمتر کسی را میشناسم کە در راه واقعیت و تغییر واقعی آن چنین یک تنە در مبانی شناختی خود انقلاب کردە باشد، عقلانیت را تا این حد عمق دادە باشد، عمل را در دست گرفتە باشد.
من برای یک تحقیق اکادمیک دنبال جواب این سوال نیستم کما اینکە این سوال خود شان آکادمیک ندارد. آنچە من میخواهم با جواب این سوال بە آن برسم این است کە با دریافت این شناخت، با آشنایی با این راه انقلابی، بتوانم بە رهایی برسم، بە آنجا برسم کە بندهایی کە قلب قاسملو را در مسیر مرگ آلودە بە سوی تغییر نلرزاند در زندگی عادیم پاهایم را نلرزاند. بە رهایی از همە بندهایی کە شان انسانی بسیاری از ما را بە لجن کشیدە اما در مقابل قاسملو ....







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...