۱۳۹۲ شهریور ۲۹, جمعه

فراخوان گسترده برای رهایی و بازگشت مریم مقدم به سوئد


مریم مقدم، هنرپیشه‌ی ایرانی ساکن سوئد، در پی ممنوع الخروج شدن، از ماه مارس گذشته در ایران مانده است. امروز چندین روزنامه‌ی سوئد، فراخوانی گسترده را برای رهایی او انتشار دادند.
این فراخوان از جمله توسط ناهید پرشون مستندساز، گابریلا پیچلر کارگردان ، استلان اسکارش‌گورد هنرپیشه و مدیران تئاتر باکا انجام شده و آنها خواستار شده‌اند که دولت ایران به زیرپاگذاردن حقوق اولیه مریم مقدم پایان دهد.
مریم مقدم در تماسی تلفنی از تهران می‌گوید که از شنیدن این خبر بسیار شاد شده است. او تاکید می‌کند که از اینکه افرادی هستند که در سوئد به‌فکر او هستند، دلگرم می‌شود. او ابراز امیدواری می‌کند که این تلاش‌ها نتیجه‌ای داشته باشد و می‌گوید که صدای جمعی همیشه بیشتر از صدای یک‌نفر شنیده می‌شود.
درماه فوریه گذشته بود که پلیس ایران، گذرنامه‌ی مریم مقدم را ضبط کرد. او پس از شرکت در فستیوال فیلم برلین به ایران سفر کرده بود. در این فستیوال فیلم پرده، اثر جعفرپناهی که در خفا ساخته شده بود، با بازیگری مریم مقدم به نمایش درآمده بود. جعفرپناهی که خود در حبس خانگی‌ست، به بیست‌سال محرومیت از فیلمسازی محکوم شده است. مریم مقدم نیز به دلیل بازی در این فیلم غیر مجاز، ممنوع‌الخروج شد. او درگفتگوی تلفنی با رادیو سوئد گفته است که هشت ماه پیش که این اتفاق برای او افتاد از رسانه‌ای شدن پرونده‌ هراس داشت وفکر می‌کرد که وضعیت بدتر می‌شود. اما اکنون حدس می‌زند اوضاع فرق کرده باشد. فیلم پرده به کارگردانی جعفر پناهی و بازیگری مریم مقدم، سال آینده در فستیوال فیلم یوتبوری به نمایش در خواهد آمد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...