۱۳۹۲ مهر ۵, جمعه

واکنش سازمان حقوق بشر ایران به بیانات حسن روحانی: با اعدام زندانها را خالی‌ نکنید


واکنش سازمان حقوق بشر ایران به بیانات حسن روحانی: با اعدام زندانها را خالی‌ نکنید


سازمان حقوق بشر ایران در واکنش به بیانات اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران
بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است:
آقای روحانی: با اعدام زندانها را خالی‌ نکنید!
بامداد امروز برخی‌ از رسانه‌ها با نقل قول از حسن روحانی رئیس جمهور ایران نوشتند: ما می‌‌می‌خواهیم زندان‌ها خالی‌ باشند. به گزارش سایت بی‌ بی‌ سی‌ " آقای روحانی که در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک صحبت می کرد در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت زندانیان در ایران گفت: ما دلمان نمی خواهد کسی را در زندان ببینیم و می خواهیم همه زندان ها خالی باشند."
سازمان حقوق بشر ایران ضمن استقبال از آزادی زندانیان سیاسی توجه جامعه بین المللی را به موج اعدام‌ها در ایران فراخواند. بنا به گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان حقوق بشر ایران از زمان پایان انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران دستکم ۲۱۳ زندانی در شهر‌های مختلف ایران اعدام شده اند. از این تعداد ۱۲۵ اعدام زندانی توسط رسانه‌های رسمی‌ ایران اعلام شده اند و ۸۸ اعدام دیگر توسط منابع موثق نهادهای حقوق بشری گزارش شده اند. در بین زندانیان اعدام شده دستکم یک پسر ۱۸ ساله وجود دارد که زمان ارتکاب جرم ۱۴ سال سنّ داشت. همچنین ۴ زن در بین اعدام شدگان وجود دارد.
در این مدت کمتر از ۱۰۰ زندانی سیاسی ، که برخی‌ مدت زیادی از محکومیت‌شان باقی‌ نمانده بود مشمول عفو شده یا آزاد شدند. این اقدام حکومت توجه زیادی در رسانه‌های بین المللی گرفت.

محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این رابطه می‌گوید:" با وجود اینکه ما از آزادی این زندانیان بسیار خوشحالیم، ولی‌ باید به یاد داشته باشیم که این زندانیان بدون دادرسی عادلانه و با اتهامات جعلی و مغایر با استنداردهای بین المللی به حبس محکوم شده بودند. ما از جوامع بین المللی و رسانه‌ها میخواهیم که با توجه بیشتر به موج اعدام‌ها در ایران از حسن روحانی و نمایندگان حکومت ایران بخواهند که به اعدام‌ها ایران خاتمه دهند. از رئیس جمهور و مقامات مسئول ایرانی بخواهید که با اعدام زندانهای ایران را خالی‌ نکند. علاوه بر این، جدا از اینکه اعدام یک مجازات وحشیانه و غیر انسانی‌ است، اکثر این اعدام‌ها بر اساس قوانین بین المللی غیر قانونی هستند. گزارش‌های متعددی مبنی بر دادرسی غیر عادلانه، شکنجه و اعتراف اجباری وجود دارد کە بعضا نقض التزامات بین المللی ایران هستند. ما خواستار واکنش فوری مجامع بین المللی به اعدام‌ها در ایران هستیم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...