۱۳۹۳ فروردین ۱۱, دوشنبه

دولت بنفش تمدید ماموریت احمد شهید را «فاقد مشروعیت» دانست


تقاطع: تصویب قطع‌نامه تازه‌ی ”شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد” مبنی بر تمدید ماموریت “احمد شهید” به عنوان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، با واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.
در تازه‌ترین این واکنش‌ها، مرضیه افخم، سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه (١٠ فروردین-٣٠ مارس)، بانیان آن را به داشتن «انگیزه‌های مغرضانه» متهم نمود و با بیان این‌که صدور این قطعنامه بر اساس «منافع سیاسی» است، آن را «فاقد مشروعیت» دانست.
به نوشته‌ی خبرگزاری “تسنیم”، خانم افخم، هم‌چنین از نادیده گرفته شدن آن‌چه «روند پیشرفت‌های حقوق بشری و گام‌های مثبت [دولت] ایران در جهت ایفای تعهدات و همکاری‌های سازنده با نهادهای بین‌المللی» خواند، انتقاد کرد.
پیش از این در روز شنبه (٩ فروردین-٢٩ مارس)، ”سیدحسین نقوی حسینی”، سخن‌گوی “کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی”، در واکنشی شدید‌اللحن به انتخاب مجدد “احمد شهید”، وی را «عامل صهیونیست‌ها و سازمان سیا» دانست و مدعی شد که “شورای حقوق بشر سازمان ملل” با تمدید ماموریت وی به دنبال بهانه‌تراشی علیه جمهوری اسلامی است.
این عضو مجلس شورای اسلامی، آقای شهید را به «دروغ‌پردازی»، «تحلیل‌های واهی»، «کسب اطلاعات از سازمان مجاهدین خلق» و «بهره‌گیری از موساد و سیا» متهم کرد و تمدید ماموریت او از سوی “شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد” را نشانه عدم بی‌طرفی این سازمان دانست.
شورای حقوق بشر، روز جمعه (۸ مارس-۲۸ فروردین)، با ۲۱ رای موافق و ۱۶ رای ممتنع در برابر ۹ رای مخالف ماموریت گزارش‌گر ویژه خود در امور ایران را برای چهارمین سال پیاپی تمدید کرد.
پیش از انجام این رای‌گیری، «محسن نذیری اصل»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، پیش‌نویس قطعنامه مربوط به آن را بر اساس منافع سیاسی بانیان آن، و «فاقد اعتبار» خوانده بود.
وی هم‌چنین با «افسانه» خواندن موارد مطرح‌شده در این “پیش‌نویس”، تصویب قطعنامه را «روندی خطرناک و نگران‌کننده» دانسته بود.
پیش از این، محمدجواد لاریجانی،”دبیر ستاد حقوق بشر” قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در نشست خبری خود در روز ٢٨ اسفندماه (١٩ مارس)، «احمد شهید» را یک «هنرپیشه رسانه‌ای» خواند که هدفش تبلیغ علیه جمهوری اسلامی است. وی پیش از آن نیز در روز ٨ بهمن‌ماه (٢٨ ژانویه) در دانشگاه تهران، احمد شهید را «احمق شریر» خطاب کرده بود.
این ادعاها و موضع‌گیری‌ها علیه “احمد شهید” و گزارش‌های او در حالی است که از آغاز فعالیت وی به عنوان “گزارش‌گر ویژه” در سال ۲۰۱۱، به او اجازه‌ی سفر به ایران داده نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...