۱۳۹۳ فروردین ۳, یکشنبه

با حضور احمد شهید گزارشگر ویژە سازمان ملل متحد برای امور حقوق بشر در ایران، بیست و پنجمین دور جلسات شورای حقوق بشر در ژنو برگزار گردید.




بنا بە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا؛ روز سەشنبە بیست و هفتم اسفند‌ماه ١٣٩٢، جمعیت حقوق بشر کُردستان ایران - ژنو، همزمان با بیست‌و پنجمین دور جلسات شورای حقوق بشر، کنفرانسی با حضور چندین شخصیت بین‌المللی حقوق بشر، در مقر سازمان ملل متحد برگزار کرد.
کنفرانس با مقالەای کە از سوی تیمور الیاسی نمایندە جمعیت حقوق بشر کُردستان ایران - ژنو، با محتوای نقض حقوق بشر در ایران بە ویژە بعد از سر کار آمدن حسن روحانی قرائت گردید، آغاز شد.


وی در این مقالە بحثی را در باب افزایش آمار اعدام‌ها در ایران، کشتار کُولبران کُرد، مسئلە مین‌های زیرزمینی در کُردستان و سیاست تبعیض‌آمیز و ستم علیە ملیت‌‌های ایرانی و اجرا نشدن وعدەهای روحانی قرائت نمود.
سپس دکتر احمد شهید بحثی را در مورد مشکل حقوق بشر در کُردستان ایران و از وضعیت حقوق بشر در ایران ارایه و ابراز نگرانی کرد و گفت: " بر خلاف وعدە‌های رئیس جمهور، آمار اعدام‌ها، بازداشت فعالین حقوق ىشر، روزنامەنگاران و شهروندان ملیت‌ها و اقلیت‌‌های دینی طی ١٢ سال گذشتە افزایش یافتە و در این زمینە هیچ همکاری با نمایندگان سازمان ملل متحد صورت نمی‌گیرد.
رافائل شنوی هزارن، دبیر سازمان مبارزە مشترک برای حذف حکم اعدام، کە بزرگترین سازمان ضد حکم اعدام است، نگرانی خود را از افزایش آمار اعدام در ایران بەخصوص اعدام فعالین سیاسی ملیت‌های غیرە فارس مانند کُرد، بلوچ و عرب در ایران ابراز نمود و سکوت کشورهای غربی را در این‌بارە محکوم کرد.
جیانفرانکو فاتورینی، نمایندە سازمان ضد راسیسیم و آشتی برای ملیت‌ها مقالەای را تحت عنوان سیاست تبعیض علیە ملیت‌های کُرد، بلوچ، عرب، آذری و در حکومت اسلامی ایران قرائت نمود.
وی همچنین دربارە وعدەهای حسن‌روحانی نسبت بە انتخاب استاندار بومی و خواندن بە زبان مادری سخن گفت و اعلام کرد کە هیچ کدام از این وعدەها اجرا نشدە است
در بخش دیگری از سخنانش، جیانفرانکو اعدام مبارزین کُرد ، عرب و بلوچ و دیگر ملل ایرانی و اتهاماتی را کە بە صورت ناروا بە مبارزین کُرد برچسپ ضدە می‌شود محکوم و گفت "معلمین کُرد کتاب بە همراه خود داشتند نە اسلحە کە بە اتهام فعالیت مسلحانە اعدام شدند."
دیان علای، بحثی را در باب بە رسمیت نشناختن آیین بهایی در ایران و محروم کردن دانشجویان کُرد از حق تحصیل و بازداشت و آنها بە بهانە بهایی بودن و همچنین پلمپ مغازە بهایی‌ها اشارە نمود.
نمایندە جمعیت بین‌المللی بهایی‌ها در میانە سخنانش بە اقلیت‌های آیینی زردشت و دیگر اقلیت‌ها اشارە نمود کە فعالین آنها بە علت اعتقادادتشان بازداشت و زندانی می‌شوند

محمود امیری‌مقدم نمایندە سازمان حقوق بشر ایران گزارشی آماری را از موارد حقوق بشر در ایران ارائە نمود و اشارە کرد کە افزایش آمار اعدام‌ها را در سال ٢٠١٣ نسبت بە ١٢ سال گذستە افزیش یافتە است، وی در بحث خود اشارەی بە قوانین جزایی در ایران از جملە قصاص نمود.
دکتر کارن پارکر، موسس سازمان بین‌المللی وکلای حقوق بشر کە مجری کنفرانس بود، بە موارد نقض حقوق بشر در ایران اشارە و نقش برجستە فعالین حقوق بشر در ایران و خارج ایران اشارە و گفت " باید فعالیت‌‌هایمان را در اینبارە گستردە تر کنیم".
در بخش پایانی کنفرانس کە بە پرسش و پاسخ اختصاص یافتە بود، دکتر احمد شهید و دیگر حاضرین جواب سوالات حاضرین را دادە و آنها نیز نظرات خود را در این بارە اعلام کردند
دکتر احمد شهید گفت: برای کارهای آیندە همکاری همە جریانات لازم است تا بتوانیم مواردی از نقض عقوق بشر را کە در خفا ماندە است آشکار نماییم، وی در پایان ابراز امیدواری کرد کە بتواند بە ایران سفر کردە و از نزدیک این کارها را پیگری نماید.
حاضرین در این کنفرانس با اكثریت آرا از کشورهای عضو شورای حقوق بشر خواستند کە از تمدید مدت گزارشگری احمد شهید برای امور ایران حمایت کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...