۱۳۹۲ اسفند ۱۸, یکشنبه

روز گذشته مراسمی برای بزرگداشت ٨ مارس، روز جهانی زن، در ایران برگزار شد.


در برنامه‌ای در تهران شماری از فعالان حقوق زنان، چهره‌های سیاسی و اعضای خانواده‌های زندانیان و قربانیان خشونت‌های سیاسی به این مناسبت گرد آمدند. اعظم طالقانی، نرگس محمدی، نسرین ستوده و شهلا لاهیجی از سخنرانان این مراسم بودند.
طرح "جمعیت و تعالی خانواده" و ادامه محدودیت برای فعالان حقوق زنان از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد. همچنین بیش از ٣٠٠ نفر از فعالان حقوق زنان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به "فرودست شدن زنان" هشدار داده‌اند.
این فعالان گفته‌اند که سیاست‌های افزایش جمعیت و خصوص‌سازی احتمالی نظام بهداشت و درمان به زیان زنان خواهد بود.
در عین حال گزارش‌های غیررسمی حاکی از بازداشت شماری از جوانان در سنندج است. مقام‌های رسمی این بازداشت‌ها را تایید نکرده‌اند و دلیل آن نیز روشن نیست. با این حال گزارش‌ها حاکی از تلاش برای برگزاری مراسم ٨ مارس در سنندج بوده است.
وبسایت کردپا می‌گوید که سه فعال حقوق زنان پیش از برگزاری این مراسم بازداشت شده‌اند.
حدود یک قرن است که ٨ مارس به عنوان روز جهانی زن شناخته می‌شود. بزرگداشت زنان کارگر آمریکایی که در جریان اعتراض و اعتصابی در قرن نوزدهم کشته شدند یکی از سوابق این روز است.
در ایران نیز فعالان حقوق زنان مراسمی در این روز برگزار می‌کنند که در بسیاری موارد با محدودیت‌های حکومتی همراه بوده است. عمده‌ترین مراسم ٨ مارس در ایران به اسفند ۵۷ و پس از انقلاب باز می‌گردد که با شعارهای اعتراضی زنان علیه برخی سیاست‌های حکومت تازه همراه بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...