۱۳۹۳ تیر ۱۴, شنبه

واشنگتن پست: ایران را در شرایط یک فاجعه و بی ثباتی قرار گرفته‌ است


واشنگتن پست درمقاله ای با اشاره‌ به‌ بازی باخت قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در منطقه می نویسد اشتباه محاسبه های سپاه قدس و فرمانده آن در حال حاضر ایران را در چشم انداز یک فاجعه و بی ثباتی قرار داده است.
این گزارش گسترش نفوذ ایران درسوریه، لبنان وعراق با تلاشهای قاسم سلیمانی را پیش درآمد چشم انداز بی ثباتی بسیار پر خطر در مرزهای ایران می داند و می نویسد درست است که آمریکا در وضعیت بحرانهای جاری خاورمیانه دچار اشتباه‌هائی شده، اما اگر درست فکر کنیم ظهور داعش برای ایران با ۹۰۰ کیلومتر مرز با عراق، یک فاجعه است.
بنا بر این گزارش عملیات بیرحمانه سلیمانی در سوریه، لبنان و سپس عراق حالا تندروهای سنی عرب را به صحنه آورده و این مقام نظامی امنیتی با خطاهای مکرر خود فرصتهای گرانبهایی را در مسیر حفظ منافع ایران از دست داده است: این گزارش می‌گوید اعلام خلافت اسلامی در عراق از هر لحاظ برای ایران فاجعه است و قاسم سلیمانی تلاش دارد با بسیج عراقی ها جلو داعش را بگیرد و مانع افتادن فرودگاه بغداد به دست آنها شود و حالا که می‌بیند ارتش عراق جلو چشمانش آب می شود از شبه نظامیان شیعه کمک می خواهد، همان کسانی که توسط سپاه قدس او آموزش دیده اند. اما این اقدام فرقه گرایانه بازخوردی بدتر دارد و به جنگ شیعه و سنی بیشتر دامن می زند همان چیزی که داعش می خواهد.
واشنگتن پست می‌نویسد مشکل دیگر ایران کردستان عراق و تصمیم رهبران آن به اعلام استقلال است زیرا کشور کردستان احساسات ناسیونالیست کردهای ایران را تحریک خواهد کرد و به بی ثباتی ایران دامن خواهد زد و تنها راه ایران برای حفظ وحدت عراق، فاصله گرفتن از دوستان شیعه و تقویت مواضع سنی ها در دولت مرکزی و طرفداران سعودی ها در عراق است و این به‌ معنای باختن ایران در این معادله‌ است.




























هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...