۱۳۹۳ تیر ۱۶, دوشنبه

رحیم لوقمانی: در ایران خدمتی به زبان كردی نشده است



رحیم لقمانی شاعر و نویسنده كرد می‌گوید سخن گفتن، تفكر و اندیشیدن به زبان مادری مایه عقب ماندگی جامعه نیست بلكه نشان دهنده عشق به مقام مادر و احترام گذاشتن به زبان، تفكر و اندیشه اوست.
رحیم لوقمانی در ویژه برنامه ادبی- هنری كه به مناسبت روز قلم در موسسه فرهنگی ترنج برگزار شد، از کردستانیان خواست كه با زبان مادری با فرزندانشان سخن بگویند و گفت سخن گفتن، تفكر و زندگی كردن با زبان كردی موجب احیای فرهنگ ملت كرد می شود.
وی با اشاره به اینكه تاریخ نشان داده است كه هیچ ملتی از بین نمی رود مگر با از بین رفتن زبانش، تصریح كرد: که‌ ما مردمان كرد ضمن احترام به دیگر زبان ها برای زنده كردن زبان و ادبیات كردی نیز گام برداریم.
وی با بیان اینكه فعالان فرهنگی نباید با كار كردن برای زبان كردی احساس خستگی داشته باشند، كار كردن برای زبان و ادبیات كردی بسیار مهم و حایز اهمیت است چراكه به دیگر زیان های دنیا خدمات خوبی شده است اما خدمتی به زبان كردی نشده است.
در ادامه این برنامه دكتر خسرو سینا، استاد دانشگاه های كردستان نیز گفت متاسفانه فیلم نامه نویسی و نمایش نامه نویسی به زبان كردی در كردستان بسیار ضعیف است.
این نمایش نامه نویس و سینما كار كردستانی با بیان اینكه ادبیات كردی در حوزه شعر پیشرفت ها و آثار خوبی داشته است، اظهار كرد: متاسفانه ادبیات كردی در زمینه نمایش نامه و فیلم نامه نویسی ضعیف عمل كرده است كه می طلبد ادیبان و نویسندگان جوان كردستانی در این راستا نیز گام بردارند.
این نمایش نامه نویس خاطرنشان كرد: هویت كردی در فیلم های كردی بسیار كلیشه ای است و هیچ تغیر ی پیدا نمی كند كه باید با خلق نمایش نامه و فیلم نامه های جدید این روند را نیز تغییر داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...