۱۳۹۳ مرداد ۷, سه‌شنبه

قدیمیترین سنگ نوشته ی قاره ی آسیا در سرپل ذهاب_کرماشان در معرض نابودی


نابودی تدریجی سنگ نوشته 4 هزار و800 ساله "پاتیر"کرماشان
سنگ نوشته 4 هزار و 800 ساله قرار گرفته روی کوه «پاتیر» در سرپل ذهاب استان کرماشان به دلیل کم توجهی در حال تخریب است
به‌ گزارش روزنامه ایران سنگ نوشته 4 هزار و 800 ساله قرار گرفته روی کوه «پاتیر» در سرپل ذهاب استان کرماشان، به دلیل کم توجهی در حال تخریب است، این درحالی است که‌ این اثر باستانی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های جهان است که در 120 کیلومتری کرماشان و در شهرستان سرپل‌ذهاب بر صخره‌ای معروف به «میان‌کل» قرار دارد.
علیرضا مرادی بیستونی، از مسئولان میراث فرهنگی استان کرماشان می‌گوید نقش برجسته آنوبانی نی قدیمی‌ترین نقش برجسته خاورمیانه و از کهن‌ترین نقش برجسته‌های جهان به شمار می‌آید که شبیه به کتیبه داریوش بزرگ در بیستون است و اگرچه اهمیت تاریخی و جاذبه گردشگری این نقش بالاست و همگی متفق القول بر ارزش آن تأکید کرده‌اند، اما که امروز از همین اثر با ارزش در واقع چیزی باقی‌نمانده است.
بنا بر این گزارش این اثر سال‌ها در مجاورت دستشویی یکی از مدارس شهرستان سرپل ذهاب قرار داشت و با بی‌توجهی کامل مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان کرماشان مواجه بود و کوچکترین توجهی به آن نشده است.


























Sluta gilla


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...