۱۳۹۲ اسفند ۲, جمعه

دولت ترکیه جهت تربیت معلم اولین کلاس آموزش به زبان کردی را تاسیس نمود


...در حالیکه مسئله عدم تبعیض زبانی موجود در ایران و الخصوص سیستم آموزشی یکی از اصلی ترین مسائل ملل غیرفارس می باشد.
اؤیرنجی سسی:
مدیر آموزش و پرورش شهر باتمان ترکیه برای تربیت معلمین جهت آموزش زبان کردی اولین کلاس آموزشی را گشوده است.
بر اساس نتایج فعالیتهای تحقیقی مرتبط با آموزش به زبان مادری که طی ماههای گذشته و توسط وزارت آموزش و پرورش ترکیه صورت گرفته بود سرانجام تمامی توصیه ها و پیشنهادهای گردآوری شده سبب حرکت عملی دولت ترکیه و گشودن اولین کلاس تربیت معلم جهت آموزش به زبان مادری در شهر باتمان ترکیه گشت.
کلاس تربیت معلم جهت آموزش زبان کردی با ۱۰۰ معلم کار خود را در دبیرستان زبیده خانم آغاز نموده، هدف کلاس تربیت معلمین افزایش ارتباط معلمین با اولیاء دانش آموزان بیان شده است.
اولین کلاس تربیت معلم ۱ هفته و با مسائل مرتبط با زبان سپری خواهد شد ولی طی هفته ها و ماه های بعدی نیز کلاس تربیت معلم تداوم خواهد داشت. پس از اتمام تمامی مراحل کلاس دیپلم معتبری نیز جهت آموزش زبان کردی به معلمین اهداء خواهد شد.
در حالیکه هر روز در مئدیای ترکیه شاهد نشر اخبار مشابهی حول مسئله برخورداری تمامی شهروندان ترکیه از آموزش به زبان مادری را شاهدیم در ایران چندملیتی، چنددینی، چندفرهنگی و چندزبانی شاهد تداوم سیاست های یکسان سازی زبانی با ابزار سیستم آموزشی سراسری و اجباری که بر اساس رسمیت انحصاری زبان گروه اقلیت فارس زبان پایه ریزی شده می باشیم. به واقع در ایران علارغم شکست دولت – ملت سازی رضاخانی که سعی در تنوع زدائی از جوامع موجود در ایران برای پدید آوردن ملتی تک زبان، تک تیپ و تک ایدئولوژیک را در سر می پروراند هنوز هم شاهد عدم تغییر گفتمان دولت و ملت حاکم در رابطه با گروههای ائتنیکی و زبانی محکوم می باشیم. به طوریکه علارغم شعارها و وعده‌های دهن پرکن حسن روحانی در رابطه با آموزش به زبان مادری، تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی و .. با گذشت ۶ ماه از آغاز به کار دولت شاهد کوچکترین اقدام عملی به جزء پروپاگاندای دولتی نبوده‌ایم، در حالیکه مسئله عدم تبعیض زبانی موجود در ایران و الخصوص سیستم آموزشی یکی از اصلی ترین مسائل ملل غیرفارس می باشد.
فعالین ملی ترک از هر طیف و گروه فکری خواستار رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی و عدم تحمیل زبان گروه اقلیت فارس زبان به هر نام و عنوانی می باشند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...