۱۳۹۲ بهمن ۲۸, دوشنبه

زبان کوردی زبان مادری ماست، در جهان بیش از 40 میلیون کورد و در ایران بیشتر از 10 میلون کورد به زبان کوردی تکلم میکنند. آموزش و تدریس به زبان مادری در ایران حق مسلم ماست.


اعلام موجودیت کمپین حق آموزش بە زبان مادری
جمعی از فعالان ایرانی متشکل از ملیتهای ، ترک آذری ، کورد ، بلوچ ، عرب و ترکمن بە منظور پشتیبانی از زبان مادری کمپینی تشکیل دادەاند کە در آن از مردم درخواست شدە با امضا و نام نویسی در این کمپین پشتیبانی خود را از این جنبش اعلام کنند.
این کمپین تا روز ۲۱ فوریە روز جهانی زبان مادری ادامە خواهد داشت و مقرر است در پایان بیاننامەی خود را بە سازمانها و نهادهای مرتبط و حقوق بشری ارسال کنند.
در این بیاننامە آمدە است کە بر اساس اعلامیه جهانی حقوق زبانی، حق تحصیل به زبان مادری حق طبیعی و دمکراتیک همه کودکان در ایران است. جنبش تحصیل به زبان مادری" در ایران رو به گسترش دارد. همه روزه، شمار بیشتری از والدین در جای جای ایران به این جنبش می پیوندند و خواهان تحصیل فرزندانشان در مدارس به زبان مادری خود هستند.
در ادامەی متن با تأکید بر صدمات روانی غیر قابل جبران عدم تدریس و خواندن بە زبان مادری در مدارس ایران آمدە است. محرومیت از تحصیل به زبان مادری، افزون بر صدمات روحی برای کودکان، ناقض حقوق برابر شهروندی در ایران است. "جنبش تحصیل به زبان مادری" برای آن که بتواند گام های موثرتری بردارد، نیاز به پشتیبانی مردم آزادیخواه و نهادهای سیاسی و مدنی ایران دارد.
در ادامەی این بیانیه‌ با توجهە بە ضروری ترین مطالبه این جنبش کە در شرایط کنونی اقدام عاجل برای تحصیل کودکان به زبان مادری – اعم از ترکی، کردی، بلوچی، عربی، ترکمنی و... - در مناطق ملی آنها ست. آمدە است کە دولت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دارد تا خواسته دمکراتیک "تحصیل به زبان مادری" کودکان غیرفارس را به اجرا در آورد.
در پایان بخش این بیاننامە با توجهە بە عدم توجهە دولت جمهوری اسلامی ایران به این مطالبات به حق مردم، تنها راه حل این مسألە اعتراض به سیاستهای این دولت و انتقال این اعتراضات به نهادهای بین المللی،یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد میداند و همچنین این کوششها برای تحقق مطالبه "تحصیل به زبان مادری" زمینه های اتحاد سراسری مردم در ایران را فراهم می سازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...