۱۳۹۲ اسفند ۵, دوشنبه

اعزام به بیمارستان لقمان مرادی بر اثر ضرب و شتم ماموران زندان رجایی شهر + تصویر



لقمان مرادی زندانی سیاسی محکوم به اعدام، امروز دوشنبه 5 اسفند بر اثر شدت جراحات وارده و خونریزی ادرار در اثر ضرب و شتم ماموران زندان، به بیمارستان امام خمینی اعزام شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز دوشنبه 5 اسفندماه 1392، بر اثر شدت جراحات وارده و خونریزی ادرار در اثر ضرب و شتم ماموران زندان رجایی شهر، به بیمارستان امام خمینی اعزام شد.
هم‌بندی‌های او می‌گویند دیروز بر اثر ضرب و شتم ماموران رجایی شهر در حین انتقال وی به دادگاه و در پی ممانعت وی از پوشیدن لباس مخصوص متهمان زندانی، دچار خونریزی داخلی شده و حال جسمی وی رو به وخامت نهاده است. لقمان مرادی سراسر شب گذشته را به خاطر درد و خونریزی نخوابیده و امروز به بیمارستان امام خمینی اعزام شد.
ساعت 6 بامداد دیروز یکشنبه 4 اسفندماه 1392، لقمان مرادی زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام و هم‌پرونده‌ای زانیار مرادی، به دلیل امتناع از پوشیدن لباس مخصوص متهمان زندانی، از سوی محسن منصوری، رضا یوسفی، سعید غفاری و سروان ذوالفعلی 4 نفر از پاسداربندهای زندان که از درجه‌داران و ماموران امنیتی زندان رجایی شهر به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
خانواده این زندانی محکوم به اعدام در گفتگویی با کمپین گفتند: شنبه شب اسم لقمان را از بلندگوهای زندان رجایی شهر خوانده بودند تا فردا برای انتقال به دادگاه برای محاکمه مجدد در ساعت 6 صبح حاضر شود. دیروز صبح 4 نفر از درجه‌داران و ماموران امنیتی به زور می‌خواهند که لباس مخصوص زندانیان را به او بپوشانند که لقمان امتناع می‌کند و می‌گوید که با لباس خودم به دادگاه می‌روم. سپس این 4 مامور در کمال قساوت در مقابل مقاومت لقمان، با ضربات باتوم، پوتین، مشت و لگد به او حمله می‌کنند و صدمات جدی‌ای بر بدن نحیف و بیمار او وارد می‌کنند.
خانواده این زندانی سیاسی کُرد می‌گویند دستور حمله به لقمان مرادی از سوی مردانی رییس زندان صادر شده است. آنها می‌گویند لقمان را با صورت و بدن زخمی پیش قاضی برده‌اند و در شعبه 74 دادگاه کیفری تهران، او را به دلیل وجود اتهام‌های انتسابی جدیدی که از سوی وزارت اطلاعات مطرح شده، دادگاهی مجدد کرده‌اند. تنها سوالی که از او شده بود این بوده که به زودی دادگاهی دارید "آیا وکیل برایتان بگیریم یا وکیل معرفی می‌کنید؟" همچنین به‌ او گفته‌ شده‌ است، اگر وكیل اختیار نكند، برایش وكیل تسخیری گرفته‌ می‌شود.
هم‌بندی‌های لقمان مرادی این زندانی سیاسی محکوم به اعدام می‌گویند او را ساعت 4 و نیم بعدازظهر به داخل بند بازگردانده‌اند.
لازم به ذکر است که شنبه شب گذشته پس از انتشار خبر انتقال لقمان مرادی در ساعت 6 صبح، در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، تویتر، گوگل پلاس و همچنین سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر مبنی بر اینکه لقمان مرادی زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام ساعت 6 صبح به دادگاه فراخوانده شده، باعث تشدید نگرانی‌هایی درباره اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام وی در میان اعضای خانواده مرادی، هم‌بندی‌ها، فعالین و مدافعان حقوق بشری و همچنین عموم مردم شده بود.
از سویی محمد صالح نیکبخت وکیل لقمان و زانیار مرادی در تماسی تلفنی با کمپین، از همه‌ کسانی که‌ نجات جان این دو جوان برایشان اهمیت دارد درخواست کرد تا روشن شدن نتیجه‌ دادرسی از هرگونه‌ اظهار نظر رسمی و غیر رسمی در فضای مجازی و رسانه‌‌ای خودداری کنند.

گفته می‌شود لقمان مرادی در برابر اصرار ماموران امنیتی زندان رجایی شهر بر پوشیدن لباس مخصوص متهمان زندانی گفته است در چند سالی که در زندان بوده است، همانند دیگر زندانیان لباس شخصی بر تن داشته و هیچ‌گاه لباسی جز لباس شخصی خود را نپوشیده است. ماموران نیز در مقابل پاسخ قاطع و مقاومت وی، تا می‌توانند و قدرت داشته‌اند وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.
این در حالی است که زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران به بهانه‌های مختلف از سوی ماموران و نگهبانان زندان و همچنین به دستور و با موافقت مسوولان زندان مورد ضرب و شتم و تحت شکنجه قرار می‌گیرند.
گفتنی است با توجه به اینکه به صورت معمول زندانیان سیاسی در ایران، در دوران حبس خود لباسی جز لباس شخصی بر تن نداشته‌اند؛ اصرار ماموران امنیتی و ضرب و شتم لقمان مرادی از موارد نقض حقوق زندانیان حساب شده و حمله به او در حالی که دستبند و پابند داشته، مصداق نقض حقوق بشر است و همچنین جزو موارد شکنجه زندانیان به حساب می‌آید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

‏‎خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاشتی) پێشکەش کرا بۆ دایە شەریفە.

‏‎ ‏‎ ١٠/١٢/٢٠١٩ لەشاری هەولێر لە ڕێوڕەسمێكدا كە لە هۆتێل هەولێری نێودەوڵەتی بەڕێوەچی ڕێكخراوی ئاشتی خێرخوازیی، خەڵاتی ئاڵتونی (دایكی ئاش...